DIY: Gigantisk spegel

mirror
God morgon,

jag vill börja morgonen med att hylla min käre man som under de senaste dagarna bosatt sig i garaget och målat och snickrat (tack, darling!). I går kväll bar vi in ett av projekten som nu sprider en doft av träolja i hela huset.

Vår förlaga var Artwoods spegel ”Axel” och jag är så himla nöjd med resultatet! Materialet som användes var vanligt, ohyvlat furu, själva spegeln är en nedmonterad ”Hovet” spegel från IKEA och ramen är sedan helt mättad med black walnut träolja från Timberex. Oljan bet inte på vissa delar av trät (rester av kåda, kanske?), så jag fyllde i de ljusa delarna med svart Bengalack, vilket gör att spegeln nu ser lagomt ”tjärad” ut. Och den är verkligen enorm – 230 cm hög!

Jisses, vilket lyft det blev i rummet!

Jag ber om ursäkt för den dåliga bildkvalitén, men jag hann bara fotografera med mobilen i morse. Till höger är originalet från Artwood. Återkommer med fler bilder senare.

6 Comments

  1. Verkligen DIY. Vad genröst av dig att skriva ut hur ni gjort, vilken färg osv. Inspireras av det! Tack
    En fin dag till dig

    Svara

    1. Tack så mycket och välkommen hit :-)

      Vi byggde ett ramverk på baksidan som spegeln vilar i, och så skruvade vi fast några vinklade bitar i hörnen som håller den på plats. Vad jag kan minnas använde vi inget lim alls. Däremot var vi noga med att fästa den i väggen sen så att den inte glider – den väger rätt mycket ;-)

      Svara

  2. Hej!
    Har just hittat din inspirerande blogg.
    Tänkte försöka få till en liknande spegel som ni har gjort.
    Undrar hur ni har fäst den i väggen?
    Det ser ut som den lutar mot väggen, snyggt!
    Tack på förhand!

    Svara

    1. Hej, välkommen hit!
      Vi har lutat spegeln mot väggen men fäst den med små vinkeljärn högst upp så att den inte glider iväg.

      Lycka till med ditt projekt!

      / Lina

      Svara

Kommentera

