Drömhus till salu

I tre år har vi promenerat förbi det här huset och suckat och kommenterat det fina läget, den stora trädgården och de fina förutsättningarna huset har.

I dag fick jag veta av en vän att det ligger ute på Hemnet och att det var visning i kväll.

Ni vet hur det är när man har skapat sig en bild av något man tror att man vill ha? Det är lätt att romantisera den bilden så jag kände att jag var tvungen att åka till visningen för att se hur det faktiskt såg ut i verkligheten, annars skulle jag gräma mig i flera år framöver.

Så här ser det ut på bild

10049981

10049920

10049950

10049967

10049966

10049974

Visst är det en dröm? Det är inte det New Englandhus jag har sett mig bo i framöver, men det är så mycket skönhet i det här 186 år gamla huset som är svårt att bortse från. Stilen, inredningen och känslan från New England kan ju funka hur bra som helst här också. Och tänk dig fasaden i vitt istället – genast lite stramare och mindre romantiskt, men ändå med en massa vackra detaljer. Så jag har lusläst besiktningsprotokoll, memorerat planlösningar och dagdrömt och renoverat i huvudet hela dagen i dag.

Så hur var det då? Live?

Ja, det ser ju betydligt trevligare ut på bilderna, föga förvånande. Det är väldigt slitet med sprickor i tak, tapeter och fönster. Gammal el, halvt fungerande element,  trasiga linoleummattor, sunkiga toaletter, tvättstuga i en kall betongbunker, 2-glasfönster, brist på ventilation, fuktig källare osv.

Med andra ord; massor, massor, massor av kärlek om omvårdnad behövs. Och MÄNGDER med pengar. Vilket förklarar det låga utgångsbudet på huset (2 950 000 kr) – det kommer att krävas oerhört mycket investeringar under många år för att få huset i gott skick.

Det är dock inget jag skräms av. Jag älskar att renovera! Men – jag är även realist. Det innebär att vi skulle bli stressade emellanåt, säkerligen osams (;-)) ett antal gånger, det tar tid från barnen och man får göra avkall på andra saker man hade kunnat göra, t ex resa. Så… vad värderar vi mest?

Den största vinsten för familjen i det här huset vore läget. Trots det underbara avskilda läget med bara åkermark och skog bakom huset (vilket är ett krav för oss) så är det väldigt nära till skola och dagis. Barnen skulle kunna cykla till kompisar och träningar i framtiden, jämfört med där vi bor nu där vi alltid måste skjutsa.

Jag fortsätter alltså att dagdrömma och gör moodboards i huvudet för varje rum (och åååh, så lätt det är med de här förutsättningarna)  ;-)

2 Comments

Kommentera

