Rustic chic

Här hemma är vi inne på den 6:e vab-dagen. Det är (falsk, heter det, va?) krupp, hosta och feber som gäller och det börjar bli långtråkigt för grabbarna att vara hemma. Så det är inte direkt läge för några bilder här hemifrån nu – varenda millimeter av huset är översållad av leksaker, pärlplattor, bilbanor, målarböcker och kritor.

Jag inpirationssurfar när tillfälle ges och på Pinterest har jag sorterat upp mina favoritbilder i Coastal living, New England och Rustic chic. Det blev väldigt tydligt för mig själv då att jag personligen dras mest mot rustic chic där det är mycket inslag av naturliga träslag, slitet läder och grova ytor. Alla tre stilarna glider liksom in i varann lite här och där, så det kan vara svårt ibland att avgöra i vilket fack man ska sortera in bilderna. Om man söker på rustic chic på Pinterest går många bilder mot fransk lantlig- och amerikansk farmhousestil, men det är inte dit jag vill.

Så här kommer några av mina inspirationsbilder under temat Rustic chic:

fall11_94_Millbrook_bed

Barnrum från Restoration Hardware. Skön mix av metall, trä, läder och jordnära färger.

RH2

Också från Restoration hardware. Några av er känner säkert igen inspirationen från de här bilderna på sånt vi har här hemma, bl a spegeln som vi byggde själva. Soffbordet här är lite för industriellt för mig, men jag gillar vintagekänslan på soffan (vi har en liknande skinnfåtölj), den grova spegelramen och de mörka tavlorna.

be66aa15f284839f15943f2810c52d3c

537ba792ddb209bfd3fdf35e170d5670

De två bilderna ovan kommer från Artwood. Även här är det mixen av eleganta möbler  i ljusa tyger tillsammans med grovt trä och slitet läder som ger den sköna känslan. Sen spelar det ingen roll om bakgrunden är en ski lodge med grova timmerväggar eller ett strandhus med vackra panoramafönster.

Etusivunkuva

artwood2

Bilderna ovan  känns också helt rätt för stilen, men här glider de även väldigt mycket över i Coastal living. På den översta är det så klart tavlan, skeppslyktan och den brädväggen som sätter kustkänslan, på den nedre är det brädväggen och de vita jalusidörrarna som gör det. Och eftersom jag älskar båda stilarna så blir det ungefär hit jag siktar med inredningen här hemma!

Dags för påfyllning av Alvedon – see you later!

2 Comments

  1. Såå fina miljöer på bilderna! Jag dras också väldigt mycket till den brunbeige skalan.
    Det finns mycket att ta till sig och fint att drömma lite också!
    /Anette

    Svara

Kommentera

