Från trädäck till porch

Halloj där!

Ni som hängde här förra sommaren vet att jag ägnade mycket tid åt att fundera på vår veranda. Jag har velat fram och tillbaka i tankarna om det här med tak eller inte. Jag är nämligen rädd för att det kommer att bli väldigt mörkt inomhus om man bygger ett helt tak, men ser samtidigt de underbara fördelarna med att ha möbler och dekorationer under ett ordentligt tak – tänk vad man kan inreda där då! :-)

Och det här med materialval till taket är ju inte heller en helt enkel historia – ska man ha ett vanligt tak med tegelpannor / falsad plåt / skiffer, etc, eller ska man ha transparent kanalplast för att få in lite ljus?

Jag vet dock att jag till slut skulle bli irriterad på ett transparent tak där löv, barr, damm och mindre trevliga visitkort efter fåglar samlas efter ett tag och är helt synligt underifrån, så därför hyser jag numera en dröm om ett ordentligt tak över hela uteplatsen. Med ordentlig fasadbelysning och några snygga stallyktor på stolparna blir det nog ljust och fint ändå, eller vad tror ni?

Jag gjorde en snabb skiss på hur det kan tänkas se ut – och nu är jag naturligtvis helt såld på tanken.

Så här ser det ut i dag, med pergolan över trädäcket:

tak_veranda_before

Och så här skulle det kunna bli:

tak_veranda

9 Comments

    1. Ja, de är ju fantastiska! Har knappt sett dem i sverige, men det måste ju gå att hitta någonstans så att man får se hur det ser ut live. Bra tips!

      Svara

  1. Fastnat för ditt fina räcke och försöker få ”gubben” att snickra ihop ett liknande, men han tjatar bara om dimensionerna på virket! Är det något du vill dela med dig?

    Svara

    1. Självklart!

      Stolparna är vanliga 95×95. Spjälorna är 45×20. De är klämda mellan brädor uppe och nere (och på båda sidor) med måtten 70×20. Allt toppas med en överliggare med måtten 145×35. Det kan tänkas att jag avrundat till fel mm någonstans, men det brukar klarna när man står på brädgården och kollar på utbudet.

      Lycka till!

      Svara

      1. Tusen tack! Då är det bara att ta fram tumstocken och börja mäta, sen en tur till brädgården!

  2. Hej! Jag måste bara tacka för inspirationen. Vårat hus är rätt likt ert fast vi har vårt burspråket är på husets baksida istället för framsida. Altanen är precis lika dan och vi har under några år nu funderat på hur vi ska göra med den då vi behöver ett solskydd. Det blåser väldigt mycket hos oss så vi har redan fått kasta ett par parasoll. Vi har funderat på segelduk eller spaljé men inte riktigt fastnat. Så ramlade jag på den här bilden på eran amerikanska veranda och helt plötsligt blev det så självklart! Så ska vi ha det! Tusen tack för inspirationen! Hoppas vår blir lika fin som er!

    Svara

    1. Roligt att höra att ni hittade en lösning på problemet med inspiration från oss. Vi testade olika varianter under många år, men när vi byggde taket föll alla bitar på plats. Det är utan jämförelse den bästa investering vi gjort i huset. Lycka till!

      Svara

Kommentera

