Jakten på köksstolar

Vi har kommit till en fas i livet där det börjar bli dags att byta ut möbler som har tagit mycket stryk under småbarnsåren, spackla igen bobby-car-krockade hörn och måla väggar där skrapmärken på 1,5 dm höjd i dag påminner om gåstolarnas gyllene era. De minsta i familjen fyller snart fem, så nu börjar slitaget bli annorlunda och det är helt ok att ha prydnadssaker och ömtåligare möbler framme igen utan större risk.

En sak som behöver uppdateras är de vita köksstolarna som välts, skavts och sölats ner under åren som gått. Vårt köksbord sitter ihop med en vitrinskåpsdel där vi har förlängt bänkskivan rakt ut. Normalhöjden på köksbänkar är ca 90 cm, vilket gör att köksbordet är i barhöjd, jämfört med vanliga köksbord som är ca 70-75 cm höga. Det gör att vi behöver höga köksstolar vilket begränsar utbudet något, men jag har mina favoriter klara.

aemes_RM

Jag blev glatt överraskad när jag hittade fina Aemesstolen som barstol, men hur snygg den än är passar den inte riktigt in hos oss. Den ursnygga, eleganta stolen i vintageläder från Riviera Maison, däremot… Mmmm.

crossback

Jag har länge, länge varit sugen på en klassisk cross-back-chair och har hittat flera varianter i barstolshöjd. Men jag tycker att de tappar lite av sin elegans när de blir höga och så är jag osäker på hur rangliga de där smala benen blir efter en tids användning. Den i mitten på bilden ovan är helt klart den snyggaste varianten hittills som dessutom ser stabil ut, men den hittar jag tyvärr bara på amerikanska sajter.

wicker

Min absoluta favorit har sen många år tillbaka varit Artwoods Providence (till vänster) då jag har haft bilden nedan som inspirationsbild till köket sedan vi började renovera huset. Jag kan dock kanske tycka, i jämförelse med de andra stolarna, att den numera känns lite tung och klumpig, speciellt som vi behöver ha tre på varje långsida? Kanske är Riviera Maisons nättare barstol i rotting ett alternativ? Jag får nog fundera ett tag till…

artwood_dining

Images: Riviera Maison, Artwood, Pinterest, Furniturebox, Retrofurnish.

It is time for us to buy new diningchairs. The table in our kitchen is quite high, so we have to find some really nice looking barstools to go with it. Above you can see some of my favourites; should it be Aemes, Riviera Maison with vintage leather, a classic cross-back-chair or one made of wicker?

2 Comments

  1. Lina, helt klart klassisk cross-back-chair :-) Skulle passa fint i erat kök. Rotting är också fint men tänk på att de gärna smular lite i början. Syns på mörka golv. Våra har smulat ett tag nu men börjar ge med sig.

    Svara

    1. Jag är benägen att hålla med om cross-back. Måste bara hitta en version som inte är så klumpig nedåt. Är himla sugen på skinnstolen från Riviera, men med ett styckepris på ca 5500 kr blir det lite saftigt med sex stycken ;-)

      Svara

Kommentera

