Den är här nu! (Uppdaterad 14/1)

Yes – äntligen. Artwoods katalog 2015 har landat. Jag sätter mig på tåget och bläddrar igenom den nu – hör gärna av er med era reflektioner!

(Jag har nu uppdaterat det här inlägget med en kommentar nedanför bilderna)

Skärmavbild 2015-01-13 kl. 12.43.55 Skärmavbild 2015-01-13 kl. 12.46.01 Skärmavbild 2015-01-13 kl. 12.45.43

Bilder: Artwood

UPPDATERING MED REFLEKTIONER:

Nej, tyvärr blev det här en liten besvikelse. Det är för lika, för lite. Allt är fotat i samma miljö; samma väggar, samma jalusier, samma ljus, samma allt. Artwoods styrka tycker jag har varit att de har visat sitt utbud i varierande miljöer där man har hittat mängder av inspiration till olika stilar, men nu är allt ”Hampton”. Vad hände med ”Boston Town house”, ”Montana”, ”Edgartown” och ”Sag Harbour”?

Visst, tittar man på Artwood Autumn 2014 så finns där lite mörkare, grova miljöer, men glädjen över att få massor av inspiration i samma katalog är tyvärr borta. Möjligheten att frossa i detaljer som man bara måste gå och köpa sen är också borta eftersom stylingen är alldeles för lika genom hela katalogen.

Och så upprepas samma bilder om och om igen. Efter sidan 47 finns inget nytt att se, då är miljöbilderna bara en upprepning av de första sidorna.

Nej, jag är besviken även om jag tycker att de bilder vi får se är fantastiska. Grejen är ju att de är för lika.

Och så är jag fortfarande otroligt besviken på att Artwood inte gör sina kataloger tillgängliga att ladda ner som PDF. Jag har tagit upp det på deras facebooksida och fick svaret:

”Hej Lina.

Tack för ditt meddelande och fina kommentarer om katalogen!
Vår huvudkatalog produceras/skickas ut enbart till våra registrerade återförsäljare och detta görs varje år i januari. De ändringar som uppstår under året meddelar vi dem i utskick via vårt kundregister. Då kan vi ändå hålla informationen kring våra varor aktuella.
När det gäller hemsidan ville vi såklart dela med oss av katalogen även till allmänheten men vi vill dock kunna ha möjligheten att ändra i den och vill därför inte ha den nedladdningsbar.

Tack.

Mvh // Artwood”

Jag förstår varför, men jag tycker ändå att det är fel väg att gå. Eftersom de hittills har varit en av mina stora inspirationskällor återvänder jag ofta till gamla kataloger då styling och utbud fortfarande inspirerar oavsett om en del produkter är inaktuella. Sen de tog bort möjligheten att spara ner katalogerna har vi som inte är återförsäljare, utan kunder, bara tillgång till de senaste katalogerna (och enbart när vi är uppkopplade mot internet dessutom), vilka inte har varit lika bra som de gamla. Jag hade velat ha ett komplett bibliotek av kataloger på min hårddisk för att kunna titta igenom dem när jag ska styla mitt eller någon annans hem.

Nu ska jag ner till Formexmässan på lördag och jag hoppas verkligen att bli inspirerad där i Artwoods monter på ett sätt som den här katalogen tyvärr misslyckades med.

3 Comments

  1. Nu är det föööör samma… lite boring faktiskt… Men visst får man uppslag till grupperingar… Men nu vill man ju verkligen se Nån accentfärg tom i Artwood världen. Hoppas vi får se den hos dig i stället Fason J

    Svara

  2. *Besviken suck*. Jag håller tyvärr med er båda – det här var alldeles för lite och för lika. Jag började skriva min kommentar här, men den blev så lång, så jag uppdaterar inlägget istället ;-)

    Svara

Kommentera

