Summer house

Mina föräldrar har ett fint gammalt sommarhus några mil utanför stan, precis vid kanten av Dalälven. Det var i ett förskräckligt skick när de köpte det men med massor av tålamod, kärlek och skicklighet är det nu hela familjens paradis på landet. Mitt inredningsintresse är nedärvt i rakt led från min mamma men hon är mycket mer kreativ än jag, så jag tänkte bjuda på lite sommarstugeinspiration à la mamma i dag.

I köket har så mycket som möjligt av den ursprungliga inredningen med stadiga skåp och luckor behållits. Allt har fått ny färg, inklusive det jättefina golvet som ni ser en del av några bilder ner.

150702_01 150702_02 150702_03 150702_04

I sovrummet på nedre plan sitter ett av barnens favoritobjekt på väggen; ett tittskåp som mamma byggt. Det har tapetserats, kaklats, målats och inretts lika noggrant som resten av stugan :-)

150702_06150702_05

På övervåningen var det från början en råvind utan isolering men numera är där ett TV-rum med högt i tak.

150702_07

Mormors gamla eka gjorde jag om till en bardisk för snart 20 år sen. Den fick flytta ut till stugan när jag inte hade plats för den och här passar den jättebra.

150702_08

Hängmattan jag köpte i Mexiko passar också perfekt här.

150702_09

Det stora sovrummet på övervåningen går under namnet ”prinsessrummet” tack vare sänghimlen och den krisudulliga sänggaveln som är gjord av en gammal dörr och en övergiven krönlist.

150702_10150702_11

Huset ligger uppe på en sluttning med fantastiskt fin utsikt över Dalälven. Här hoppar barnen i från bryggan med flytvästarna på när det är dags att svalka sig.

150702_17150702_18150702_12 150702_13

150702_14

En annan gammal eka har blivit ett utomhusskåp som står ute året runt. Likaså betongmöblerna som mamma fått tillverkade. Här skuggas man av björkarna och det är favoritplatsen under de riktigt heta sommardagarna.

150702_15

I den finska gungan sitter gärna jag och smågungar medan jag läser tidningen och håller ett öga på barnen. Det är något otroligt sövande av att gunga sakta utomhus, tycker ni inte? Hammock, gungmatta – alla har samma sköna, sövande effekt.

150702_16

4 Comments

  1. Hej! Ett så underbart fint sommarhus och ställe ni har skapat! Fastnade bl a så för den fina taklampan som finns på bild nummer 2. Jag håller själv på att renoverar köket i min sommarstuga och är nu på jakt efter en taklampa. Har letat efter denna taklampa på nätet men har inte hittat den någonstans. Den enda som finns är i svart. Vet du vart taklampan är köpt någonstans? Skulle bli så glad om den finns att köpa ute i handeln. Mvh/Laila

    Svara

Kommentera

