Lördagsinspo

Jag vet inte hur det ser ut för er andra, men här på våra breddgrader regnar det i dag så jag bakar glutenfria tekakor och inspirationssurfar.

Jag ramlade in på en gammal favoritsajt (jonathanraith.com) och fastnade för de här vackra bilderna som passar som inspiration både för sommarstugor och året-runt-boende. Det som tilltalar mig i bilderna jag har valt ut nedan är de vita, ljusa väggarna i kombination med de rustika dörrarna, den ljusa marmorn som kommer igen i både kök och badrum samt den neutrala färgskalan. Klicka på bilderna om du vill se dem i större format.

Raith_FR-3 Raith_FR-6 Raith_FR-11 Raith_FR-12 Raith_FR-14 Raith_FR-17 Raith_FR-18 Raith_FR-26

3 Comments

  1. Hej!
    Jag har provat ditt experiment nu men tyckte min möbel blev helt för mörk och inte alls den slitna gamla looken som jag var ute efter. Finns de nått man kan pensla på efter igen så de blir mer grått än svart? Tacksam för svar. Mvh Alexandra!

    Svara

    1. Hejsan,

      trist att den blev mörk. Testade du först på någon del som inte syns? Blev resultatet annorlunda där? Som jag skrev i mitt DIY-inlägg så reagerar träet olika beroende på vilket träslag det är, vilket och hur starkt te man använder och så vidare, så för att vara på den säkra sidan är det alltid bäst att testmåla innan.

      Du kan få tillbaka en grå finish genom att försiktigt och lite ojämnt pensla på Osmo dekorvax. Här har du de olika nyanserna: http://www.welinoco.com/produkt/osmo-dekorvax-transparenta-kul%C3%B6rer

      Färgproverna där är målade på ljus furu, så tänk på att de kommer att se annorlunda ut på en mörkare botten, fråga i butik vilken de rekommenderar för att det ska bli ljust på din möbel. Jag skulle gissa på Sidengrå, men eventuellt blir den inte tillräckligt ljus. Då kan du kombinera med Vit.

      joSeFinE.s på Styleroom har gjort en hel bordsskiva med vax, men då var den nedslipad och ljus från början så det går inte att jämföra riktigt med din som är mörk. Men du kan få en känsla för hur vaxet ser ut: http://www.styleroom.se/users/joSeFinE.s/blogs/11671-diy-soffbord-fran-tippen

      Lycka till!

      Svara

      1. Jag var för nyfiken på resultatet så provmåla hanns inte med, vilket jag fått lida för nu. 😉 tror du inte det funkat att pensla på ättika? Får prova mig fram haha! Tack för svar :)

Kommentera

