DIY: drivved / driftwood

Då kör vi – här är beskrivningen på hur vi gjorde bordet i föregående inlägg.

Ett dygn innan jag skulle måla lade jag två tussar tvålull i en burk med ättika och lite knappt lika delar vatten. Vätskan är ofärgad även efter 24 timmar, den blir alltså inte rostfärgad eller så.

150724_1

Samma dag som jag målade bryggde jag starkt te. Jag använde tre tepåsar till ca 2 dl vatten och lät det svalna. Färgen blir lite olika beroende på vilket te du använder och hur starkt det är.

150724_2

Det slutliga FÄRGresultatet hade blivit detsamma på vilka furubrädor som helst, men vi valde dessutom att slipa plankorna (helt vanlig ytterpanel i furu i olika bredder) så att de fick oregelbundna kanter och fördjupningar för att få känslan av trä som legat ute och slipats av vatten och vind.

150724_3

På bilden nedan har jag precis strukit på te. Det enda synliga resultatet är blött trä.

150724_4

Jag lät det sjunka in en liten stund, ca 20 minuter, och sen målade jag med ättikan. Bilden nedan är tagen några sekunder efter att jag strök på vätskan, så resultatet kommer direkt.

150724_5

Här är resultatet efter ca 12 timmar.

150724_7

Jag testade på baksidan med olika styrka på teet innan. Det blir också stor skillnad om brädorna är hyvlade eller ohyvlade (den målade längst till höger är hyvlad). Jag rekommenderar att du testar dina blandningar innan du målar på riktigt.

150724_6

Jag ville ha riktigt mörka kanter på bordet, så jag strök på oljan vi använder till golvet (Timberex Black Walnut) på kortsidorna och borstade även ute den på några ställen på skivan för att få ett flammigt resultat. Om du vill ha ett grått resultat åt det ljusflammiga hållet går det att bra att borsta på ljus lasyr istället.

Jag har inte gjort det, men man kan skydda bordet genom att pensla på ett lager matt vax. Då minskar risken för fläckar som sugs in i träet.

150724_8

Benen, som var kromfärgade, sprayade jag med hobbyfärg från Biltema. Jag använde först en bronsfärg som jag hade hemma sen halloween och sedan sprayade jag över den med en vanlig matt svart färg. Där den svarta inte täcker helt och bronsen tittar igenom får man ett lite rostigt intryck.

150720_2

Det blev en del moment, men å andra sidan kostade bordet inte mer än max 200 kronor att göra ;-) Nu har jag mängder av projekt jag kan tänka mig att använda samma teknik på!

7 Comments

  1. Ha!!! Nu är jag alltså eld och lågor. Sedan ett par månader tillbaka är jag nämligen på seriös jakt efter just ett runt soffbord. I just den stilen. Läste ditt förra inlägg och älskade bordet direkt. Sökte på IKEA:s hemsida men hittade inget bord Imfors. Nähä, tänkte att det var en gammal utgådd modell som du hittat på Blocket.

    Ledig dag idag och bums iväg till IKEA för att försöka hitta ett annat bord. OCH SNUBBLAR RÄTT ÖVER IMFORS!!! Till min stora förvåning är det ju dock en blank vit skiva på…
    Men nu hemkommen och framför bloggen inser jag att om jag läst ditt förra inlägg liiiiite noggrannare så hade jag sett bilden längst ner på Imfors i originalutförande. Du har alltså helt sonika plockat bort skivan? (Har inte öppnat de platta paketen än – kommer det i delar?!) Och ersatt med bräder? Som du sågat till med skivan som modell? Hur svårt var det…?

    Min man lär avlida om jag avslöjar att jag tänker bygga om bordet och pensla det med te och ättika så detta får bli ett projekt på sikt, men skriv gärna och berätta hur du gjorde med bräderna!!! Bräder har vi gott om – funkar det med tryckimpregnerat? Det här bara SKA jag göra!!!

    Svara

    1. Hejsan, vad kul att höra att du högg tag i det här på en gång :-)

      Ja, egentligen betalar man ju bara för benen till bordet, skivorna har vi ersatt helt och hållet. För mig som köpte det för 50 kr kändes det rimligt – jag hoppas att jag inte lurat dig att betala dyra pengar för tre stålben :-/

      Vi lade ut ett gäng brädor bredvid varann med den hyvlade sidan uppåt (det som sen blir undersidan på den nya skivan) och använde originalskivan som mall och ritade av den. Innan vi sågade fäste vi ihop brädorna med smala reglar.

      Vi valde sen att slipa våra skivor med stålborstar för att få till mjuka kanter och oregelbundna former, men det är inte något som påverkar färgresultatet när du målar med te/ättika, så det går lika bra att låta dem vara raka och släta.

      När vi skulle fästa benen i de nya skivorna borrade vi hål rakt igenom originalskivan där skruvarna för benen varit fästa på undersidan. Då kunde vi lägga på originalskivan mot undersidan på den nya och slå igenom en spik lite lätt för att få märken där benen skulle fästas på den nya skivan. Då blev vinklarna och placeringarna samma som på Ikeas bord.

      Tryckimpregnerat skulle jag inte rekommendera. Dels är det giftigt och dels är träet redan behandlat – jag är osäker på om det tillåter te och ättika att sugas in i träet.

      Lycka till!

      / Lina

      Svara

      1. Tack för beskrivningen! Det kommer ta ett tag att övertyga min motsträvige man att detta är en god idé, så nu har vi ett vitt och ”fint” bord stående vid soffan så länge… Men vänta bara! Fortsättningen följer… ;-)

  2. Skulle vilja prova detta:)) får först hitta nåt bra att måla på!
    Trevlig helg:))
    Kram Jeanette

    Svara

  3. Det där har jag tänkt testa länge men kommer aldrig till skott. Tack för den utförliga beskrivningen! Ska ge mig på detta så snart tillfälle bjuds, dock har jag en del husmålning kvar att stå i för tillfället och med vädret denna sommaren tar lång tid innan det är klart.

    Svara

  4. Hej! Sååå fint! Vi har ett Imfors som jag tröttnat på, vill ha exakt ett sånt här! Vilken typ av panel är det? (Vad säger man i byggaffären?). Vilken typ av såg behöver man för att få så jämna runda kanter?
    Tacksam för svar! :-)
    Mvh Sofia

    Svara

    1. Hej Sofia,
      vi har använt helt vanlig ytterpanel i olika bredder för att få variation. Vi använde en sticksåg för att såga ut den runda formen efter att vi hade bearbetat varje bräda för sig (med stålborstar) och sedan reglat ihop dem och ritat ut cirkeln.

      Lycka till!

      – Lina

      Svara

Kommentera

