Våga möblera mitt i rummet

I de flesta svenska hem står möblerna upptryckta mot väggarna. Kanske är det för att vi tycker att våra vardagsrum är så små att inget annat är möjligt eller så är det brist på fantasi eller inspiration. Jag önskar att vårt vardagsrum öppnade för möjligheten att möblera med sofforna mitt i rummet, men ibland är det helt enkelt så att planlösningen inte tillåter annat.

Hur som helst tänkte jag slå ett slag för att våga möblera mitt i rummet om du har möjlighet. Det är så fint när sofforna står grupperade framför en central punkt i rummet (öppen spis, dörröppning, tv-vägg etc) där ett sideboard bakom en soffa kan hjälpa till att få in både dekoration och belysning en bit in i rummet. Här kommer några bilder med inspiration om du går i ommöbleringstankar – låt dig inte skrämmas av de stora ytorna i de amerikanska husen, det går att tänka lika i våra mindre hus.

151026_6151026_2151026_3 151026_4 151026_5

En av mina favoritinredare, Jannice på bloggen Add Simplicity, har skapat så fina ytor i sitt vardagsrum där sofforna står mitt i rummet. Bild nedan.

151026_7

Bilder från Pinterest, Villa Paprika och Add Simplicity.

One Comment

Kommentera

