Ljuset i januari

Hej på er!

Först vill jag tacka för alla jättefina kommentarer och mail jag fick efter mitt inlägg före jul då jag filosoferade lite runt det här med att blogga / sluta blogga. Det är enormt inspirerande att höra från er och det värmer verkligen att höra att ni uppskattar mina inlägg!

Jag har precis börjat jobba efter en månads ledighet, varav en veckas skidsemester med familj och vänner i Lindvallen, så nu känner jag mig utvilad och redo för ett nytt år. Så jag tänkte så här: jag fortsätter blogga, men släpper pressen på att det bör ske si eller så ofta och postar helt enkelt när jag hinner och har något roligt att dela med mig av. Förhoppningsvis har ni tålamod med mig och ork att vänta på inläggen ;-)

Här hemma har jag äääntligen (i går, faktiskt) städat bort julen. Stjärnor, ljusstakar och allt annat småkrafs försvann för länge sen, men julgranen hann inte kastas ut mellan nyår i Skåne och skidresan till Sälen, så den har stått och sett enormt ledsen ut här i sin ensamhet. Nu är det dock rent och fräscht och den härliga januarisolen gör allt så där härligt vinterkrispigt. Jag har fyllt på med gröna växter och tagit fram ljusare kuddar – det murriga är officiellt över för den här gången.

Zebratavlan ersätter stars-and-stripes-tavlan under vintern och jag gillar det rena, skarpa motivet. Hur tar ni tillvara på vinterljuset hemma?

160120_5160120_2 160120_3

Här ser ni också det fina soffbordet som min man snickrade åt mig som jag sedan målade med Osmo Dekorvax. Jag är fortfarande supernöjd!

160120_1160120_4

13 Comments

  1. Vad roligt att höra att du fortsätter blogga! Jag väntar gärna, älskar dina inlägg och din blogg är faktiskt den enda jag följer. Det var tack vare dig jag också numera äger ett svart gammalt skrivbord och jag bara älskar det ;-).
    Jag undrar om du har nyansen på dekorvaxet? Fantastiskt snyggt, funderar på att använda någon liknande färg på vårt köksbord.
    Tack för en inspirerande blogg med underbara bilder!
    Hälsningar Lena

    Svara

    1. Tack söta du för din snälla kommentar! Det värmer verkligen att höra :-)

      Jag använde nyanserna Granitgrå och Sidengrå. Håller på och skriver ett inlägg om hur vi gjorde nu som jag postar i morgon.

      Tack igen för att du tittar in och trivs hos mig!

      Svara

  2. Åh, vi har osmo på vårt gamla trägolv i hallen och älskar det! Visste inte att man kunde använda det även på möbler. Jättebra tips! Även jag undrar vilken nyans du har använt på bordet? Och roligt att du fortsätter blogga :-)

    Svara

  3. Riktigt roligt att höra. Vi planerar att göra om vårt vardagsrum under året och jag letar inspiration för fullt. En sak som jag upptäckt är att TV:n saknas på många av bilderna (nu menar jag generellt). Hur har ni löst det?

    Svara

    1. Ja, det är sällan TV:n fastnar på mina bilder, den sitter nämligen precis mellan soffgruppen och matgruppen i vardagsrummet.

      Då vi inte har någon lämplig vägg mitt emot sofforna har vi löst det så att den sitter på väggen mellan dubbeldörrarna där den är fäst på en svängbar arm så att vi kan vinkla den mot sofforna när den används. Funkar jättebra.

      Ibland kan man ana den på en del bilder, bl a här: https://fasonblog.wordpress.com/2015/06/06/nationaldag/
      och här: https://fasonblog.wordpress.com/2015/02/11/kok-i-dagsljus/

      Lycka till med vardagsrummet!

      Svara

  4. Kul att du fortsätter! Ni har det så fint!
    Här byter vi klädseln på soffan till vitt under vintern. Bruna och beiga färger kuddar och plädar. Fåtöljen blir grå. Har vardagsrum i norr och vill ha det lite krispigt jag med. På sommaren kör vi mörkt jeansblå soffa och blåvit-randig fåtölj.

    Svara

    1. Å, vad roligt att kunna byta färg på soffa / fåtölj efter säsong! Vi är ju fast med den beiga och får jobba med textilier och detaljer istället. Det måste ju bli världens skillnad när ni byter tygerna! Lyxigt ;-)

      Svara

  5. Klart du ska fortsätta blogga! Ser ju fram emot dina inlägg :-) helt rätt tänkt att göra inlägg bara när man hinner och vill. Blogg press ska man ju inte ha. Då försvinner ju det roliga :-)

    Svara

  6. Hej! Roligt att du fortsätter blogga, jag har nyligen ”hittat” din blogg och är imponerad o inspirerad av ditt underbara hem o din fina smak.
    Nu undrar jag var du har köpt den fina zebratavlan?
    Hälsningar Vanja

    Svara

Kommentera

