DIY: Coffee table – hur?

Det har kommit några frågor på vilken färg vi använde till soffbordet, så här kommer en beskrivning på hur vi gick till väga. För att få till en grå, sliten yta använde vi två kulörer av Osmos dekorvax trasparenta kulörer; Granitgrå och Sidengrå. Jag adderade dessutom en sista touch av färg, mer om det längre ner.

160121_5

Bordet byggdes av vanliga furuplank, 195×45, som fick ligga inne och torka i några veckor innan de limmades och pluggades ihop. Kanterna rundades av något.

160121_1

Jag målade först hela bordet med ett lager Granitgrå som fick torka i några timmar. I det här läget kändes det väldigt flammigt och mörkt.

160121_2

När lager ett var torrt började jag stryka på den ljusare nyansen Sidengrå. Jag applicerade den lite här och där med pensel…

160121_3

…och sen använde jag en bomullstrasa till att stryka ut färgen i lite ojämna sjok. Färgerna flöt lätt in i varandra – det syns på delar av den stående skivan där de är blandade.

160121_4

Det sista jag gjorde (eftersom jag råkade ha en pensel med färg till hands då jag målade ett annat bord samtidigt) var att ta en pensel med svart Bengalack, nästan helt tom på färg, och strök på /gnussade ut lite svart färg i hörnen, i skarvarna mellan brädorna och lite fläckvis på bordet. Faktum är att det sista kluddet med den svarta färgen bidrog en hel del till att få rätt finish.

160121_6

Hör gärna av er om det är något ni saknar i beskrivningen!

8 Comments

  1. Hej!
    I somras köpte vi äppleträbackar för att använda som små soffbord i vårt uterum. Då använde jag mig av din metod med the o ättika för att få till rätta färgen (blev jättebra).

    Nu tänker vi bygga ett avlastningsbord att ha bakom en soffa. Funderar på att göra som ni nu gjort med ert soffbord.

    Frågan jag har är; vad skillnaden är mellan de olika vaxen? Vad jag förstår så har du använt två olika.

    Tack återigen för en inspirerande blogg 😊!

    Hälsningar Cissi

    Svara

  2. Hej Cissi,

    själva vaxen är exakt samma typ av produkt, bara två olika nyanser. Den första strykningen ger en mörk basfärg, men för att få till den där silvriga drivvedsnyansen lade jag ett ojämt lager av den ljusare grå över den mörka som jag strök ut med en trasa. På vissa ställen lade jag mycket ljusgrå, på andra ställen lät jag den mörkgrå vara nästa orörd.

    Jag hade strukturen på ett av Artwoods soffbord (https://fasonblog.wordpress.com/2015/11/24/diy-coffee-table/) som förlaga där det syns tydligt att de olika brädorna har olika nyanser, så det försökte jag efterlikna. Det blev riktigt bra när jag sen tog lite svart färg och gnussade ut den lite i hörnen och mellan brädorna för att få lite djup i färgerna.

    Lycka till!

    Kram Lina

    Svara

    1. Hej igen…
      Tack för ditt svar 😊men förlåt jag var nog otydlig. När du gjorde ert runda bord med the o ättika så trodde jag att du även där behandlade det bordet med vax. Men när jag går tillbaka och läser inlägget mer noggrant så står det ju olja (samma som ni använt till golvet).

      Så jag trodde du använde två olika vax till två olika bord o därför undrade över en ev skillnad.

      Ber om ursäkt för mitt slarvläsande 😊.
      Kram Cissi

      Svara

      1. Aha, då är jag med :-)

        Nej, de båda borden är gjorda med olika tekniker som du såg, men jag kan varmt rekommendera en strykning med transparent, matt hårdvax på en yta som är gjord med te och ättika för att få en tåligare yta.

        Jag har märkt på vårt runda bord att dels så reste sig träfibrerna av tevattnet så att det är ”stickigt” och dels så suger det åt sig damm och sånt som spills på. Med ett lager hårdvax blir det lättare att hålla rent utan att förstöra utseendet. http://www.welinoco.com/produkt/osmo-h%C3%A5rdvaxolja-originalet

        / Lina

  3. Åh så trevligt med en beskrivning! Vilka mått har du på bordet? Höjd på benen och längd på ”bordsskivan”?

    Svara

  4. Hej Lina!
    Kan man använda detta vax på bord som ska stå på en uteplats?
    Kram och tack för dina härliga inlägg<3

    Svara

    1. Hej Jeanette,

      Jag läste på Osmos hemsida och färgerna är märkta för inomhusbruk. Därmed inte sagt att det inte fungerar att använda dem ute, t ex om möblerna bara står ute på sommaren när det är varmt. Svårt att säga hur de reagerar på solljus / regn.

      Vårt soffbord ska stå ute i sommar, men det är under tak på verandan så det blir inte så utsatta för väder och vind. Jag har tyvärr inget råd att ge dig förutom att prova och vara beredd på att det kanske inte ser lika bra ut efter säsongen som det gjorde innan.

      Kram Lina

      Svara

Kommentera

