Vardagsrum i rörelse

Jag håller på med ett projekt i samma kategori som den här bloggen fast med rörligt format. Det är lite spännande att prova på lite nya tekniker och jag tänkte att ni ska få vara min testgrupp.

Det är ett slags ”hemma hos” i filmformat och jag har provat filma (iPhone 6) och klippt ihop en kort sekvens (iMovie) från vårt vardagsrum. I slutändan ska det vara mycket mer varierande bilder från huset, men jag hann bara städa den här delen i helgen :-)

Vad tycker ni, funkar video som ett alternativ till stillbilder i inredningsbloggar ibland?

29 Comments

  1. Jag jobbade tidigare som videoproducent för en fastighetsmäklarfirma och måste säga att jag är mycket imponerad av den här lilla videosnutten! Fint redigerat till musiken, och väldigt snygga kamerarörelser – särskilt hur du låter kameran stiga upp från bakom vissa föremål. Ser riktigt professionellt ut! Bra jobbat! Nästa steg blir ju att våga ställa sig själv framför kameran också… ;)

    Svara

    1. Tack så mycket!

      Haha, det där med att stå framför kameran är en riktig rysare. Huga. Men faktum är att just det här projektet kommer att inkludera några klipp på motvilliga mig i slutändan. Måste bara få min man att bli lika stadig på handen som mig när han ska filma ;-) För det var onekligen en utmaning att hålla telefonen stilla och panorera utan stativ…

      Men övning ger färdighet och det ska bli roligt att fortsätta med resten av huset. I brist på proffsutrustning måste jag bara invänta vårsolen så att det blir naturligt ljust inomhus.

      Kram Lina

      Svara

    2. Ja verkligen.. Älskar din stil. Vi har faktiskt ganska många lika möbler och inredningsdetaljer.
      Vad tycker du om ”vårt” matbord.. Jag tycker man kommer lite för långt ifrån varandra när man har döda ilöggsskivorna i 😀 men samtidigt vill jag att bordet ska vara långt.
      Skulle vilja ha ett nytt soffbord. Ett som är lite nättare, fast jag gillar ditt mörka med.
      Jag har nu ett stort mörkt runt bord nu.
      Har en vit howardsoffa och vita fåtöljer..
      Trevlig söndag på dig.. Mvh Lotta

      Svara

  2. Vad roligt, videoinlägg ger lite extra krydda till vanliga blogginlägg så det tycker i varje fall jag är ett trevligt inslag i bloggar jag följer. Och du får ju med helheten på ett helt annat sätt när du filmar från olika vinklar. Bra filmat man får en känsla av att det är ett filmteam som gjort inslaget, riktigt proffsigt hoppas du gör fler sådana här små videoklipp :D

    Svara

  3. Hej! Dina bilder, still och nu även rörliga, är mycket inspirerande och lika proffsiga som din inredning/styling. Är inne varje dag och kollar uppdateringar. Keep up the excellent work!
    /Rose-Marie

    Svara

  4. Så fint! Funkar jättebra med film. Får man önska skulle jag vilja se trappan upp till övervåningen eftersom den är så himla fin… och en inspiration till min blivande trappa ;))

    Svara

    1. Tar absolut med det till önskelistan! Så fort jag har skruvat ihop de nya köksstolarna som just nu blockerar hela hallen ska jag röja undan och filma den delen.

      Kram Lina

      Svara

  5. Snyggt! Roligt med rörligt material. Letade lite på jotuns blogg, men förstod inte vad du menade… Kanske lite trött eller bara en släng av blindhet som drabbat mig :-)

    Svara

      1. Hahahaha det är jag som är helt dum i huvudet! Förlåt! wordpress skickar ju ut ett standardmedelande när man trycker ”gilla” När du nyss gjorde det stod det ”Du borde kolla in deras blogg, du kanske kommer att gilla den lika mycket som de gillade din” …Mongomartin trodde att det var din kommentar…Nu är det jag som går o lägger mig. Bums!

  6. Jättebra ide med filmsnutt då detta ger möjlighet att utöka känsloupplevelsen med bland annat musik till.
    Jag personligen skulle vilja att svepen går lite långsammare, svårt att hinna fästa blicken på ngt samt lite långsammare bildbyten. :-) Mer filmer!

    Svara

    1. Jag håller med! Tyckte att det gick såååå långsamt när jag filmade, men såg när jag klippt ihop det hela att det bör gå i riktig slow motion. Ska försöka få till det nästa gång :-)
      Tack för din kommentar!

      Svara

  7. Men oj, vilket fantastiskt hem jag ”trillade in i” av en händelse när jag sökte inspiration på nätet och äntligen har jag funnit vad jag söker! Blev såå inspirerad! Jättekul med rörliga bilder som komplement. Proffsigt & smakfullt men kanske också skulle vilja ha lite långsammare bildbyten;-).

    Svara

    1. Hejsan och varmt välkommen hit! Roligt att kunna inspirera dig!

      Jag ska jobba på videotekniken och tänka mindre musikvideo och mer slow-motion ;-)

      Kram Lina

      Svara

  8. Fantastiskt roligt! Som ett inredningsprogram. Det här var verkligen bra. Lätt att få en hel bild av ett hem och kunna inspireras i sitt eget. Perfekt att trycka på paus och njuta lite längre av någon sekvens om man tycker att det går för fort. Ser fram mot fler filmer :-)

    Svara

  9. Åh, jättekul med videoklipp – nu blir man ju ännu mer sugen på att se resten av huset! Du har det så fint så man vill gråta en skvätt…;.)

    Svara

  10. Nya köks stolar?? Vad kul, dom måste du lägga ut bilder på. Jätte roligt med film på bloggen,, älskar ditt hem,,!!

    Svara

Kommentera

