Trädgårdsinspiration

Hej på er!

Efter att fått en bonusledig dag den här helgen som inte gick åt till att skjutsa på fotbollsmatcher, ridning, ju-jutsu eller till kompisar fick jag ÄNTLIGEN lite tid över åt att fixa lite utomhus i vår trädgård. Hela förmiddagen på nationaldagen gick således åt till att högtryckstvätta hela verandan och alla utemöbler som var täckta av ett gult lager med pollen.

Medan jag höll på där ute fick jag tid att titta ut över vår stora och tomma trädgård. Vi är omgivna av skog och träddungar och har en stor och fin gräsmatta med avskild lekplats med gungor och studsmatta, men det stör mig är att det liksom bara är en platt gräsmatta med några fruktträd som för tillfället är så hårt beskurna att de liknar bonsai-träd…

Jag vill ha ”rum” i min trädgård; gångar, murar, sittplatser, bersåer, dammar, gästhus, grillplats och så vidare. Här är lite sånt jag menar:

160602_6160602_1160602_2160602_3160602_5Bilder: Pinterest, Lilla Villa Vita

Ser ni? Små hemliga rum under trädkronorna. Vi har en perfekt sluttande trädgård där det skulle gå att göra jättefina terasser med planteringar och gångar. Men Oj, så mycket jobb! Och jag som inte alls kan det här med trädgårdar…

Men allra först vill jag ha en pool. Övertalningsfasen pågår fortfarande – käre maken är inte alls lika upphetsad över tanken som jag… Men kolla nedan – bilden skulle kunna vara tagen från vår veranda och visar hur det skulle kunna bli. Hallå? Hur läckert är det inte?

160602_4Bild: Pinterest

En sak som har kommit på plats hittills är lite utomhusbelysning på verandan. Vi har monterat spotlights på alla stolpar, vilket ger ett härligt ombonat intryck när det börjar skymma ute. Ni som följer mig på Instagram såg en sneakpeak i går. Här är en bild från mobilkameran så länge – jag lovar att ta lite ordentliga bilder där utifrån snart!

160602_7.jpg

3 Comments

  1. Pool…ja. Underbart ställe att samlas kring! Tjata vidare, det är värt det alla gånger! Att dela in trädgården i rum är helt rätt sätt att tänka. Klart det tar tid innan allt vuxit upp men ska man hinna uppleva det är det god dags att börja. Börja m grov planeringen och addera på med åren så växer de fina rummen fram. :-) learning by doing. Så lär man sig m tiden…

    Svara

  2. Hej! Jag har googlat runder på trädkojor och inspirerades väldigt mycket av den ni gjort! Jag undrar om ni har någon ritning på den som ni har lust att sälja? :) Mvh

    Svara

    1. Hejsan! Vad roligt att höra att du blev inspirerad. Om vi hade några ritningar hade jag gärna delat med mig, men vi mätte och snickrade på frihand. Där det inte blev perfekt lappade vi med knutbrädor och foder :-) Lycka till!

      Svara

Kommentera

