Öppen spis

I väntan på att plattsättaren ska börja jobba efter semestern tänkte jag förhandsvisa vår nya öppna spis på verandan.

I flera år har vi letat efter ett ställe här hemma där vi skulle kunna bygga en stenvägg. Det känns som ett måste i ett New England inspirerat hus och vi har inte kunnat släppa tanken.  I ett inspirationsinlägg i mars 2015 hade jag med det på min önskelista och nu till slut bestämde vi oss för hur vi skulle kunna göra.

Mitt i mellan verandadörrarna bygger vi en ända-upp-i-taket-spis som ska kläs med väggtegel i precis den stilen vi vill ha. Insatsen blir en etanolkamin från WeGot. Det var aldrig ett alternativ att mura upp en riktig spis, utan det är mysfaktorn vi vill åt.

Soffgruppen har bytt plats med matbordet eftersom det känns helt självklart att sofforna ska stå framför spisen.

160731_1160731_2

Jag ställde upp några plattor av stenen för att få en känsla av hur det kommer att bli och det ser sååååå bra ut!

160731_3

Stommen under är inte särskilt komplicerad. Täckskivorna är gjorda av någon stenblandning som är både fukt- och värmetåliga då spisen står utomhus.

160731_4

Och här står väggteglet från Stenbolaget och bara väntar på att få komma upp på spisen.

I år ser jag verkligen fram emot att få höstpyssla på verandan och sitta ute och mysa sent under filtar med en brasa i spisen. Det får kanske bli en kräftskiva som invigning…?

5 Comments

  1. Ååh avundsjukan!!! Det kommer att blir så grymt fint! Själv står jag helt still i hur saker ska göras hemma hos oss. Vi har ett kök/vardagsrum/uterum på ca 95 kvm (öppen planlösning och högt i tak) och jag får inte till det. Hittar så mycket bra new england-inspiration på din blogg men jag saknar talangen haha.

    Svara

    1. Men, åh, det låter ju som att du har fantastiska möjligheter! Mitt bästa tips är att hitta några inspirationsbilder som har precis det du är ute efter och kopiera skamlöst :-) Det underlättar alltid att ha en konkret slutmålsbild så att man vet hur det ska se ut när man är klar, då kan resan dit få ta sitt lilla tag.

      Och får du ändå inte till det så kan du alltid höra av dig till mig för homestyling på distans ;-)

      https://fasonblog.wordpress.com/homestyling/

      Massor av lycka till – du sitter i en drömsits som får inreda så fina ytor!

      – Lina

      Svara

  2. Men åhhh vad snyggt, ser hur det kommer att bli och det är ju en riktig mysfaktor. Älskar stilen du har, men får inte riktigt till det…Tack för att du fortsätter blogga och inspirera:)

    Svara

Kommentera

