Den öppna spisen är klar!

Åh, åh, åh, så vansinnigt glad jag är just nu! Äntligen är den på plats, den öppna spisen på verandan. Alldeles lagom till de mörka augustikvällarna!

Jag kunde inte låta den stackars plattsättaren vara ifred när han jobbade utan surrade runt honom som en irriterande mygga medan jag suckade och ojade mig av lycka för varje sten som kom upp :-) Ni som följer mig på Facebook fick se en förhandstitt tidigare i veckan där man kunde se hur den tog form.

I många år har jag velat ha en sådan här spis inomhus, men då vi har en fullt fungerande kamin som jag inte gärna kan kasta ut fick lösningen bli att bygga den utomhus. Inspirationsbilderna var många och vi fick det preciiiis som vi ville ha det. Formen gjorde jag en enkel ritning på och stommen byggde vår duktiga snickare. Det luriga var att hitta rätt sten – vi hade ju en exakt vision av vad vi var ute efter.

Hos Stenbolaget hittade vi vad vi sökte; väggtegel i alla former och färger. Jag höll länge på och velade mellan Laja Oxido och Cobrizo Grå. Till slut föll valet på Cobrizo som var lite varmare och inte fullt lika mörk i tonen. Jag skickade över en ritning med mått på spisen, Stenbolaget räknade ut vad jag behövde och några dagar senare stod en pall med sten utanför vårt hus. Smidigt!

160812_6

Nu ska bara elektrikern hit och sätta upp en spotlight som lyser upp den vackra stenen när det är mörkt ute, sen återkommer jag med lite kvällsbilder!

I samarbete med Stenbolaget.

7 Comments

  1. Så fint det blev! Ser fram emot lite kvällsbilder. Känner igen det där med ”I samarbete med Stenbolaget” ;-)
    Det har vi med haft med stödmuren och all storgatsten. Fint sätt att marknadsföra sig, för det är ju så det fungerar idag, sprida länkar mm.
    Ha en fin kväll!

    Svara

    1. Ja, jag tyckte det var ett bra samarbete. Det dyker ju upp frågor med jämna mellanrum från olika företag, men jag som regel att inte skriva om något jag inte kan rekommendera personligen. Och den här gången matchade verkligen produkten mina önskemål. Win-win! :-)

      Svara

Kommentera

