Före och efter e-styling

Jag tänkte jag skulle ge ett exempel på hur jag jobbar med e-styling då jag får många frågor på hur det går till.

Att jobba med inredning på distans innebär att jag inte besöker hemmet på plats, utan via bilder och ritningar ger råd och instruktioner som kunden själv utför i sitt hem. Fördelen med detta är dels att det går att ta uppdrag över hela landet för mig och att det blir billigare för kunden då ingen res- eller fysisk mötestid tillkommer.

I fallet nedan hörde Anette av sig  och ville ha hjälp att få rätt känsla i sitt sovrum som hon upplevde som kalt och opersonligt.

161128_4161128_6

Vi började med att Anette fick skapa en mapp på Pinterest där hon sparade ner olika bilder på rum som hon tyckte om. Där syntes det att hon drogs dels mot en stil av dämpad hotellelegans med mörka möbler, stilfulla detaljer och väggar i mörk ton och dels mot en lantlig, ljus, romantisk stil. Efter lite diskussion bestämde vi oss för att gå på den mörkare hotellstilen.

När jag började med min moodboard utgick jag från det som redan fanns i rummet: en grå sänggavel, vit byrå, svarta sidobord, stol i rotting. Med detta som grund ritade jag in nya inredningsdetaljer, förslag på tavlor, ljuskällor, textilier, osv. Jag öste också på med lite visioner som en kamin och nya garderobsdörrar i jalusimodell.

moodboard

Min leverans bestod av moodboarden ovan och ett flersidigt dokument där jag beskrev färgval, placering av inredning, ritningar, mina tankar och förslag på alternativ till det jag ritat in; till exempel ett avlastningsbord istället för kaminen.

letter.jpg

Sen var det dags för Anette att ta över, och det gjorde hon verkligen bra. Bilderna nedan visar den jättefina förvandlingen av rummet där Anette själv har valt vilka delar hon valt att applicera och vad hon valt alternativa lösningar till. Man ska komma ihåg att min moodboard är till för att ge inspiration – sen väljer man själv hur bokstavligt man tolkar den.

161128_5161128_7161128_2161128_3

Visst blev det väl ett härligt sovrum? Jag är så glad att golvet tidigare bestod av en plastmatta som ingen sörjde när den försvann, för då gavs tillfället att lägga in en skön heltäckningsmatta som verkligen bidrar till den ombonade känslan.

Bilder: ©Anette M – bilderna får INTE kopieras eller spridas vidare i någon form utan upphovsägarens tillstånd.

6 Comments

  1. Yes! Vilket härligt inlägg, så kul att se exempel på hur du jobbar med e-konsultationer. Fantastisk referens, bra jobbat till både dig och Anette!

    Svara

  2. Ja! Åh vad roligt att se!! Det hjälper verkligen mig som går och velar på att själv köpa denna tjänst. Det vore ju så najs att få hjälp samtidigt som ”jag vill klara det själv” (som vilken treåring som helst :) jag ser gärna fler liknande inlägg!

    Svara

    1. Ja, jag hoppas på att kunna lägga ut fler inlägg som det här framöver, men det är många som är tveksamma till att visa upp sina hem offentligt och det måste jag såklart respektera. Men så fort någon av mina kunder är med på att låta mig visa resultatet hemma hos dem kommer jag att visa det för er.

      Svara

Kommentera

