Att inspireras av en stil – budgetvarianten

Ni som har följt mig ett tag vet att jag brukar tänka hyfsat ekonomiskt runt mina inköp. Jag inspireras av och suktar över Artwood och Slettvoll men jag unnar mig inte särskilt ofta att köpa deras grejer. Däremot älskar jag att fynda möbler och inredning som skapar den stil jag är ute efter, men som inte kostar skjortan.

Jag tänkte visa hur jag skulle inreda ett rum utifrån en inspirationsbild där jag kopierar stilen rakt av, men letar liknande inredning hos andra tillverkare för att hålla nere priset.

LRo_30.jpg_0_0_100_100_996_660_100.jpg

Produkterna i bilden ovan från Artwood har några år på nacken och en del finns inte kvar i sortimentet, men prisbilden ser ut ungefär så här för liknande aktuella prylar:

Soffa och fåtölj: ca 45 000 kr, soffbord ca 6 500 kr, kuddar ca 400-800 kr/st, tavla ca 8 000 kr, rottingfåtölj ca 4 500 kr, lampfot ca 600 kr/st, matta ca 3 500 kr, filt ca 700 kr, golvlampa ca 5 000 kr, rottingkorg ca 1 900 kr.

Summa ca 78 000 kr.

collage

Tricket med att få till en bra budgetstil är att peta in några dyrare detaljer bland de billigare varianterna. Lägg gärna några extra kronor på en möbel eller detalj som är extra iögonfallande och som verkligen sätter tonen för inredningen och spara pengar på annat. I mitt kollage har jag lagt lite extra pengar på ett snyggt soffbord och på två kuddar från Lexington.

Soffa och fåtölj Ikea: ca 9 500 kr, soffbord Mio: 2 500 kr, sammet- och jeanskudde Mio 280 kr, kudde med flagga Lexington: ca 600 kr, mörkblå kudde Lexington ca 600 kr, tavla Ikea: 399 kr, rottingkorg Ikea: 599 kr, lampfot Lampgallerian.se: 599 kr, matta Ikea: 1 356 kr, golvlampa Ikea: 499 kr, karmstol Folkhemmet.se: 1 545 kr, pläd Ikea: 99 kr.

Summa ca 17 000 kr

En reaktion på ”Att inspireras av en stil – budgetvarianten

Lämna en kommentar